Hornbill Unleashed

September 21, 2016

Ali Tinju not misquoted, here’s the proof

Filed under: Politics — Hornbill Unleashed @ 9:01 PM

Gerakan Merah leader Mohd Ali Baharom, better known as Ali Tinju, has made a U-turn on his previous “threat” against Bersih 2.0 chairperson Maria Chin Abdullah.

His denial to The Sun, comes following the police’s announcement that Ali is being probed for criminal intimidation, in response to FMT’s article on September 14, titled “Watch your back, Ali Tinju warns Maria Chin.”

In issuing the denial, Ali claimed he had been misquoted in the initial article and made to look like “a thug and a violent person.”

Ali told the English daily that I, Nawar Firdaws, the reporter who wrote the said news article, had no video or recording of him saying he planned to “ambush” Chin and that she “may no longer walk on this earth.”

Prior to writing the said article, I had asked Ali to comment on Chin’s confirmation that the Bersih 5 rally would be held on November 19, and if he planned to hold a counter rally at the same time.

He replied in the affirmative and warned Chin against creating “chaos” in the country. He also told Chin to watch her back and vowed that even if she was accompanied by 10 or 20 bodyguards, he, a former soldier, would take them down.

Below is an excerpt of the phone interview I had with Ali:

Journalist: Will you hold a counter-rally (to Bersih 5)?

Ali Tinju: Saya akan adakan dalam masa terdekat ini, dan kita akan perhatikan perjalanan beliau. Itu kita punya, kita akan buat serang hendap lah.

Journalist: Serang hendap? Dalam bentuk satu lagi perhimpunan jalanan juga ataupun exercise pinggang?

Ali Tinju: Itu you perhatikan lah. Di rumah, ataupun (inaudible) kita tengok dia. Dia jangan cuba buat kacau-bilau dalam Malaysia ni. Kita punya ahli ni banyak ahli-ahli perniagaan di Kuala Lumpur. Peniaga-peniaga di Kuala Lumpur ni banyak menjadi ahli Gerakan Merah. So mereka mempertikaikan lah kenapa di Kuala Lumpur, kenapa tak nak buat di Pulau Pinang, kenapa dia tak nak buat di Selangor? Kita akan serang hendap dia la. Tunggu masa serang hendap la. Saya tak kisah masuk penjara 10 tahun pun tak kisah.

Journalist: Nak confirm, Tuan ada rancang untuk buat counter-perhimpunan jalanan tak? Mungkin pada hari sama dengan Bersih 5?

Ali Tinju: Kita akan turunkan orang-orang kita, kita membuat protes terhadap kuning pada hari yang sama. Tetapi dalam masa terdekat ni saya akan serang hendap Maria Chin.

Journalist: Dekat rumah?

Ali Tinju: Mungkin dekat rumah, mungkin kat kedai, mungkin kat mana-mana.

Journalist: Tapi serang hendap tu untuk buat exercise pinggang ke macam mana?

Ali Tinju: Tunggu jelah. Tunggu dan lihat lah.

Journalist: Tapi exercise pinggang tu akan diadakan di depan rumah Maria Chin?

Ali Tinju: Dia akan rasa tidak akan aman. Dia tidak akan senang duduklah selepas ini. Mungkin dia akan bawa bodyguard dua tiga orang ke, enam orang ke, 10 orang ke untuk kawal dia. Tapi mereka ingat, 10 orang pun kita datang sebat la. Walaupun bodyguard dia 10 ke 20, kita akan sebat lah. Tunggu lah, kita akan serang hendap dia. Dia tidak aman, orang yang berniaga pun sama dengan dia tidak aman.

Journalist: Kenapa?

Ali Tinju: Dia melakukan perbuatan pada 19 haribulan 11 untuk membuat himpunan akan menyusahkan orang-orang Kuala Lumpur meniaga, orang nak beli-belah, pelancong pun rasa takut nak datang, dan rasa negara ini seperti tidak aman dan tidak selamat. So Maria Chin pun tidak akan selamat selepas ini.

Journalist: Maria Chin cakap kalau Tuan buat exercise pinggang dia akan sediakan air untuk Tuan. Boleh saya dapatkan comment?

Ali Tinju: Dia kena ingat, saya takut dia nanti tidak akan berjalan di atas bumi. Ini kata-kata bekas tentera. Jangan cabar kami nanti kami akan buatkan kaki dia ke atas, kepala ke bawah jalan.

Journalist: Maknanya macam angkat mayat?

Ali Tinju: Itu you saksikan akan terjadi dalam masa terdekat.

Journalist: Tuan tak takut penjara? Atau tindakan polis?

Ali Tinju: Tak apa, itu undang-undang mahkamah menjatuhkan hukuman bukan dia yang menjatuhkan hukuman. Tetapi, Maria akan bertanggungjawab segala-galanya.

Journalist: (Maknanya) Dia akan menerima balasan?

Ali Tinju: Dia pasang 10 commando pun, 10 bodyguard pun, bodyguard dia akan tumbang. Ini serang hendap.

Journalist: Jadi Tuan bagi amaran kepada Maria Chin untuk berhati-hatilah maknanya?

Ali Tinju: Yes, yes, yes, yes. Jangan rasa seorang hero untuk membuat kacau-bilau dalam negara. Kami menentang sehabis-habis keras.

Journalist: Ada apa-apa lagi Tuan nak tambah?

Ali Tinju: Takpe, saya ingat saya akan bagi dia satu pil untuk dia insaf.

Journalist: Satu pil untuk dia insaf? Pil apa Tuan?

Ali Tinju: Yes. Tunggu, warna merah.

Journalist: Pil warna merah? Baju merah la maknanya?

Ali Tinju: Pil warna merah dia akan tahu itu pil.

Journalist: Pil tu baju merah ye?

Ali Tinju: Pil tu warna merah.

Journalist: Dalam bentuk Gerakan baju merah ke macam mana?

Ali Tinju: Takde, Takde. Pil tu warna merah, dia akan ingat sampai mati.


Nawar Firdaws


2 Comments »

  1. Looks like he is getting fatter despite his butt dancing exercises. Must be well fed now?!

    Comment by Brian — September 23, 2016 @ 4:30 PM | Reply

  2. He should be executed immediately by firing-squad and family to pay for the cost of bullet.

    Comment by Tigeryk — September 22, 2016 @ 6:55 AM | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: